Säljskolan

1. Förberedelser

  • Bläddra gärna igenom katalogen några gånger, så kan du tipsa kunderna om vilka varumärken vi säljer för och vad som finns att köpa.
  • Skriv ner en lista över vilka du tror skulle kunna tänka sig köpa. Släktingar, grannar, dina föräldrars kollegor eller andra du kan komma på.
  • Om du har sålt tidigare kanske du har kvar din kundlista? Kolla gärna med dessa kunder om de vill köpa av dig igen.
  • Ring upp eller maila till bekanta som bor på annan ort. Då kan de beställa från dig via webbutiken så kan du posta varorna.
  • Ut och sälj redan idag! Då har du störst chans att sälja mest.

2. Kundbesök

  • Genom att vara artig och vänlig vinner du förtroende. Presentera dig med namn och berätta att du säljer för Konfektyrtjänst och fråga om de vill handla.
  • Ta med båda säljkatalogerna om du har möjlighet. Om någon är stressad och inte hinner prata kan du låna ut en av katalongerna så får kunden kolla i lugn och ro.
  • Tacka för beställningen. I samband med att ni lägger beställningen så visas ett preliminärt leveransdatum som du kan informera kunden om.
  • Återbesök! De som inte var hemma när du knackade på sist kan du gärna prova att besöka någon annan dag.

3. Leveranser

  • Var försiktig med dina kunders varor så att de inte skadas.
  • Om du har sålt till någon som bor på annan ort, börja med att posta dessa. Be kunden att betala till en anhörig via banköverföring eller Swish först.
  • Vänta inte för länge med att leverera varorna till kunden.
  • Var lika glad och trevlig när du levererar varorna som när du kom första gången.

4. Betalningar

  • Kontrollräkna dina betalningar och se över att det stämmer.
  • Skicka pengarna till kontaktpersonen för din klass eller förening.
  • När kontaktpersonen har fått alla betalningar så gör denna en insättning på 70% av ordervärdet till Konfektyrtjänst. Resten behåller ni!
  • Nu är det bara att i gott samvete använda er förtjänst till kanske en resa eller något annat ni planerat använda den till.